lördag 23 februari 2008

Fina bebisens kofta...

... skulle ha hetat Sweet baby's jacket i detta inlägg och då i engelsk översättning. Hittade flera fel, så nytt försök kommer senare. Denna är i ljusblå babycashmerino. Jag blir alldeles lycklig av mosstickning i just detta garn.


FINA BEBISENS KOFTA

Storlek 3-6 månader
Garn Babycashmerino, Debbie Bliss, 3 nystan
Stickor 3,25 (eller det som ger rätt masktäthet för just ditt handlag)
Masktäthet 24 maskor/ 10 cmDu behöver också 6 knappar, monteringsnål.

Plaggets färdiga mått
Ärmlängd 16 cm
Vidd runt bröstet 50 cm
Plaggets längd 25 cm

Sticka gärna bakstycket och båda framstyckena samtidigt, det underlättar och man slipper räkna varven så noggrant. Så gör jag även med armarna. Maska av på räta varvet för att få snyggare montering.

Bakstycket
Lägg upp 58 maskor, sticka 15 varv mosstickning. Sticka vidare i slätstickning till stycket mäter 25 cm.Maska av de första 18 maskorna, sticka följande 22 maskor och maska sedan av de resterande 18 maskorna. Sätt de 22 maskorna på stickan på en tråd eller en maskhållare (de ska plockas upp senare och bilda kragen).

Framstycken
Vänster
Lägg upp 38 maskor, sticka 15 varv mosstickning. Sticka vidare i slätstickning, men fortsätt sticka de 20 maskorna mot mitt fram i mosstickning. När stycket mäter 11 cm görs de första knapphålen. De görs med ett omslag och sedan två maskor tillsammans.Det yttersta knapphålet (närmast framkanten) görs 4 maskor in från kanten och det är 12 maskor emellan dem.Sedan görs resterande två knapprader med 4 cm mellanrum. När stycket mäter 21 cm maskas de 20 maskorna i mosstickning av (maska av i mönster!). Fortsätt sedan att sticka de övriga 18 maskorna 4 cm ytterligare (dessa maskor bildar axeln). Maska av.
Höger
Gör som vänster framstycke men uteslut knapphålen (tänk på att stycket ska vara spegelvänt).

Armar
Lägg upp 42 maskor. Sticka 15 varv mosstickning. Sticka slätstickning tills armen mäter 16 cm, maska av.
Spänn ut/blocka delarna.Montera ihop axlarna och sedan armarna på plaggdelarna med maskstygn från rätsidan.Sy ihop sidsömmarna och armsömmarna.
Nu är det dags för kragen.Plocka upp 11 maskor längs från ”hörnet” där mosstickningen ”tar slut” och upp mot axelns inre spets. För över maskorna från tråden på bakstycket och plocka upp 11 maskor längs med andra sidan ner mot ”hörnet” på andra framstycket.Sticka mosstickning till kragen mäter 5 cm. Maska av i mönster.
Fäst alla trådar och sy i knappar.Ta da, du är klar!
Ett tips: om du vill göra koftan lite större, förläng armar och styckena några centimeter och eventuellt kan du lägga till några extra maskor på vidden.

Mönstret är gjort av Stickfrossa och får endast användas för privat bruk.

18 kommentarer:

PetraO sa...

Koftan är så himla söt och Sangria är precis så vacker som jag trodde - vad ska det bli av den härvan tro?
Kram

miastick sa...

Lycka till med engelska översättningen! Visst kan man länka dit via Ravelry sen då?
Sangria ser smarrigt ut!

Karin sa...

Koftan är helt underbar. Kanske skulle man slå till med en knodd till...bara för koftans skull. Undrar vad Agnes och Klara skulle tycka om ett litet rumpedrag (med snygg kofta alltså)?
/Sis

Karin sa...

För övrigt är jag djupt imponerad av din utveckling när det gäller det engelska språket. Säger bara Thailand baby.
20 år senare är du way ahead of me!
/Sis igen

Agata sa...

Åååh!
och
Åååh!

Både kofta och garn är fantastiska!

Anonym sa...

Håller verkligen med om det ljuvliga i att sticka mosstickning i Baby Cashmerino. Jag har stickat två andra babykoftor i samma garn och med delar i mossstickning. Din är så vacker!

Fru Babsan sa...

Vilken fin kofta!
Och tack för din snälla kommentar på min blogg. :)

Jag håller på att bygga upp min webbshop, men blir liksom aldrig riktigt klar med den. Men naturligtvis kan man ändå beställa pärlor av mig. Hör av dig med dina idéer så kan vi säkert få ihop något.
Bara det inte ska föreställa en hund. Jag klarar inte hundar... ;)

LADY JEN sa...

"Fina bebisens kofta" är så fin att man önskar man hade något att göra den till:)
Kram
//Jenny

Anonym sa...

Idag har jag hälsat på en 16 dagar gammal Yasmine. Hon var UNDERBAR, mörk oliv hy. svart hår och ögon som ebenholz. Nu önskar jag att min hand ska bil bra så att jag kan sticka "Fina bebisens kofta" till henne! Jag fick hålla henne och hon somnade i min famn, finns det något ljuvligare än en baby som somnar i ens famn??? Garnet i sangria är ju toppen!

Helena sa...

Snart kan jag "lösa" ut mitt egna nystan:)
Kram Helena

Anonym sa...

Tack för igår. Jag menade inte att hålla dej borta från sömn hela natten, hade nog inte fattat hur tiden gick bland garnhyllorna!

Hoppas att även fredagen var bra och att du får stickro på hemvägen!

teresa sa...

Såg en stekpanna från Åhléns idag i dagens GP och den var röd och prickig...då tänkte jag på dig. Den var jättefin.

Anonym sa...

Tack för ett fantastiskt mönster, snyggt!

Erika sa...

Jösses amalia vilken fin kofta. Måste säkra två nystan till av det där garnet som jag RÅKADE ha ett ensamt och planlöst nystan av här hemma. Tusen tack!

Anonym sa...

Jag tackar ännu en gång för att du delar med dig av dina fina mönster. "Min kofta" finns nu att se på min blogg.

Kelaine sa...

I was just wondering if anyone had this pattern in English. If so, please email me at knitintheround@gmail.com Thank you!

Anonym sa...

Jag har börjat sticka den här koftan nu för den är ju jättefin =)

Jag stickar nerifrån på en rundsticka alla stycken samtidigt men inser nu att det blir klurigt när armarna ska på om jag fortsätter så hela vägen upp....

därför undrar jag ifall du vet ungefär hur många varv på fram o bakstycket som ärmen ska sättas fast i? blir det lika många som maskor på ärmen eller?

Trixiyo sa...

Jag vill tacka för ett superfint mönster... har gjort klart första koftan och redan börjat på kofta två.. den blir ursöt.. bara längtar till maj då jag kan testa den på =)