tisdag 2 september 2008

Krulliga vantar


Efter ett antal mail med förfrågan om mitt krulliga vantmönster lägger jag ut det här för den som vill virka dem. Foto: Kina Andréason (tack mamma!)
KRULLIGA VANTAR
mönster av Anna Andréason
Damstorlek
Detta behöver du:
Virknål 4,5
Doredogarn från Östergötlands ullspinneri, 2 nystan (exakt 117 gram)
(Alternativt dubbelt Visjögarn)
18 fasta maskor/ 10 cm
Vantarna virkas runt med fasta maskor och nedtag i bakre maskbågen.

Vänster vante
Lägg upp 32 luftmaskor, slut till en ring med en smygmaska. Virka runt i 15 varv med nedtag i bakre maskbågen.
På varv 16 lämnas öppet för tumme på följande sätt:
Virka 9 fasta maskor, gör 6 luftmaskor, hoppa över 6 maskor från föregående varv och fortsätt sedan att virka runt på samma sätt som tidigare i ytterligare 14 varv. Nu är totalt 30 varv virkade och det är dags att minska.
Minska två maskor i varje sida (=4 maskor per varv) i 5 varv. Klipp av garnet med så pass mycket garn kvar att du kan montera/smygsy ihop hålet högst upp på vanten.

Höger vante
Gör precis som vänster vante ända till varv 15.
På varv 16 lämnas öppet för tumme de första maskorna på varvet istället, alltså virka 6 luftmaskor, hoppa över 6 fasta maskor från föregånde varv, fortsätt sedan att virka runt på samma sätt som tidigare och följ anvisningarna för vänster vante.

Tummarna
Virka upp 12 maskor i ”tummens hål”, virka med fasta maskor och nedtag i bakre maskbågen precis som tidigare tills tummen har önskad längd, hoppa över varannan maska när du minskar tills maskorna ”är slut”, klipp av garnet och fäst.

Tips!
Om det blir små hål där man har plockat upp maskor för tummen kan man sy ihop dessa lite snyggt när man fäster garnändarna

Krullkanten
Krullarna görs i varannan maska längs med kanten på följande sätt: Starta med nytt garn, virka en fast maska i kantens första maska på vanten, lägg upp 10-14 luftmaskor (beroende på hur långa krullar du önskar), lägg till en pärla längst ut om du vill, virka tillbaka på dessa och virka TVÅ fasta maskor i varje av dessa 10-14 luftmaskor. Nu har du gjort första krullen, fortsätt att virka en fast maska emellan varje krull varvet ut. Fäst alla garnändar och tada, du är klar!

© Anna Andréason
http://stickfrossa.blogspot.com
Mönstret får endast användas för privat bruk.

18 kommentarer:

PetraO sa...

Tack Anna! Det ska genast bli ett par alldeles egna doredo-vantar! Kram

Lenis sa...

Tack så jätte mycket för att du delar med dig av dina mönster! Nu har jag ett till att prova. :-) Dina muddmönster är kanon!

Textil stil sa...

Å nej Anna.Nu har du gett oss ett till måstebaragöra projekt! För sådana måste man ju bara ha.Jättefina!

miastick sa...

De är så himla fina! Dessutom har jag två knallblå nystan doredo. Hurra!

Anonym sa...

Tack! Mycket generöst.
Ska bli kul att testa virka vantar...har ju bara stickat förut.

Anonym sa...

Hm... måste lära mig virka alltså...

Anna, jag väntar tålmodigt på mönstret till fina bebis-koftan med raglanärmar (heter det så)?

frisky frog sa...

Vilka härliga vantar! De påminner om workshops med en viss fröken... Det var verkligen kul att träffa dig i dag, men det hade varit roligt att prata mer. Har du lust att fika eller luncha någon dag?
/Kram

Anonym sa...

Åh, Anna!
Påminner mig om att jag ju slitit ut mina krulliga vantar, och lagat dem en gång. Kanske dags för nya? och tänk att jag kunde virka!

Akhila's Handblog sa...

Virkade ett par forra aret, men nu nar jag ser dina fina, dessutom med parlor, sa far det bli ett par till. Jatte-tack for monstret - igen.

Kristina sa...

Gud vad dina krullor var fina! De är användbara till mycket och dessutom är det ju mycket bra att kunna referera till din blogg när det gäller virkmönster till vantar.
Kram

Sillen stickar sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
teresa sa...

Åh, så fina!! Synd att skrivaren är sönder...

Lenis sa...

Har givit dig en utmärkelse på min blogg. En liten uppmuntran och uppskattning för dina fina mönster och din generositet!

Anonym sa...

Vilka supergulliga :D!!

Anonym sa...

Tack för det underbart roliga mönstret på vantar,har gjort några par var till dottern och mig själv

med nål och tråd sa...

Får jag länka med bild till dina fina mönster på MiAs och min blogg monsterarkivet.blogspot.com??

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Tack för inspirationen! Gjorde ett par vantar till en kompis i födelsedagspresent!
http://tesked.blogspot.com/2009/01/vantar-i-fdelsedagspresent.html

Bamsebus sa...

Lånar detta mönster då jag blivit biten av virkbacillen!=)