tisdag 25 november 2008

Julvärmare

Ett julmönster till er från mig
Julvärmare

Material:
Strumpstickor 4 mm (om du vet att du stickar löst kan du gå ner till 3,5-3,75 eller motsatt ökning, 4,25, om du vet att du stickar hårt)
Virknål 3-4 mm (för att virka på kanten)
I nystan Primavera, tillverkare: Teetee (finns bla. hos Garnhärvan)
Några meter restgarn i avvikande färg (vit Angora på bilden)

Bm= bakre maskbågen

Storlek M, L (medium visas på bilderna)

Lägg upp 35 (40) m (lägg upp löst) dela upp maskorna på 3 stickor, sticka sedan runt såhär:

Varv 1: *1r i bm, 1 a, 2r, 1a* upprepa varvet ut
Varv 2: *1r i bm, 1 a, 1r, 1omsl, 1r, 1a* upprepa varvet ut
Varv 3: *1r i bm, 1a, 3r, 1a* upprepa varvet ut
Varv 4: *1r i bm, 1a, 3r, dra den första stickade av dessa 3 räta över de andra två, 1a* upprepa varvet ut.

Upprepa dessa 4 varv 13 ggr eller till valfri längd, maska sedan av löst (efter varv 4).
Virka en kant av fasta maskor med garnet i avvikande färg, dra inte åt de virkade maskorna för hårt.
Fäst garnändarna.
Första julvärmaren är klar, gör en till. God jul!

© Anna Andréason

http://stickfrossa.blogspot.com

FÅR ENDAST ANVÄNDAS FÖR PRIVAT BRUK

39 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

oh vad fina. Nu blev jag sugen att göra ett par sådana också. Har 1000 projekt på gång, det finns så mycket fint:-)

PetraO sa...

De är grymma och kanten blev ju precis lika magisk på fotot som vantarna - det är nästan konstigt! Tack för mönstret vännen och tack för en mysig stund på eftermiddagen!

fale artut sa...

Men vad du skapar människa! Du är helt makalös! Superfina och supergeneröst att du delar med dig!
Hoppas att Tomten läser din blogg, så han ser hur go du är... Eller hans gumma kanske berättar för honom, om han kanske är för upptagen i dessa julnära tider!

Marias stickning och läsning sa...

Tack för ännu ett fint mönster. Håller just på med de förra handledsvärmarna, jättetrevliga att sticka. Och snygga. Du designar, stickar och syr verkligt vackra saker! *beundran*

Boel sa...

Åhhh så fina!! Säger som ovan tack för att du är så generös och snäll och delar med dig av dina fina mönster (jag satt i går och velade om färg till din axelvärmare - ett mycket angenämt problem).

Boel

teresa sa...

Ojojoj, så fina! Du är ju så bra på att rita mönster!! Nu blev jag allt lite sticksugen iaf..
(Men du, till mina lussekatter; jag har en grym karaktär bara jag vill, så nope - ingen får provsmaka före söndag...)

~●Helena Pettersson●~ sa...

Jättefina! Du inspirerar så!
Eftersom du var så snäll och delade med dig igen av ett av dina mönster, och de verkade genomförbara så blir jag så sugen att testa göra dessa.
Men det finns så mycket jag vill testa så vi får se om det blir av.
De ligger iaf på min; vill göra lista! :)

anna kim sa...

Tack,

Jag som just börjat med julklappstillverkningen. Superfina :)

miastick sa...

Å vad fina! Tusen tack. Vilken färg på garnet också, den kändes ända in i julehjärtat.

Ulla sa...

Du är en ängel.

Hoppas att tomten har spanat in dig.
Hälsningar
Ulla

Carolina sa...

Tack för ytterligare ett mönster! Jag tycker verkligen om det andra mönstret på presentmuddarna ;)

Anonym sa...

Åh så fina, nu vill jag ju göra dem!!! Har ju inte tid nu, suck. Jag tar mig tid. Lite mera att lägga i fina väskan också.;)

Agneta sa...

så vackra

Anonym sa...

Du fantastiska stickare, vad glad jag blir av allt du delar med dig av!! Önskar jag var en sån som kan göra mönster mm. Men jag kommer sticka ett par julvärmare!! Tack för att Du finns i bloggvärdlen!
Anita i Fardhem

Anonym sa...

Tack Anna, dessa blir roliga att testa och Stickfantomen gillar det mjuka härliga garnet från Teetee.

Kristina sa...

Jättefina! Jag känner också igen de vackra händerna. Tänk att vara handmodell!

Helena sa...

Ooops you did it again!
Superduper fina, som allt annat du gör! Kramkram

Pernilla sa...

Så underbart fina. Jag som aldrig gör pulsvärmare eftersom jag inte tror att jag skulle använda dem blir sugen på att göra dem. Och dina broderade figurer på pocketfordral mm är alldeles underbara.

med nål och tråd sa...

Åh så fina. Du är en fena på det där med egna mönster och stickning.

Fidiluren sa...

Superduperfina! De här blir perfekta i julklapp till min frusna mamma. Många tack för att du så villigt delar med dig. Du är så generös med dina mönster och ideer.

Emmas dagar sa...

Så fina!
Dem blir jag sugen på att göra :-)

Anonym sa...

wow, så fina dom är!

Camilla sa...

Jag blev så inspirerad att jag skickade efter garn och skall sticka mej ett par.

Linda sa...

Urfina, verkligen!!

Tina sa...

Åh, vad fina! Och så otroligt snällt att du delar med dig av mönstret! Perfekt nu när jag äntligen insett att det snart är jul....
Jag ska börja i helgen med ett par! Tack, än en gång!

annalena sa...

Verkligen julefina mudddar. Vilken härlig röd färg!! Har inte riktigt vågat mig på mönsterstickning så mycket ännu. Men dessa verkar vara en lagom start. Hoppas du får en fin första advent!
Anna-Lena

Sillen stickar sa...

Jag säger bara Läckert!!!!!
kram Cilla

Monica Hansen sa...

De är verkligen jättefina!

med nål och tråd sa...

Hej hej
Jag tog mig friheten att lägga ut ditt mönster på Mönster-arkivet, hoppas att det okej.

Anonym sa...

Så snygga. Hittade mönstret hos Stickamera. Stort tack.
Petra Lindgren

Sarah sa...

Åh, supersöta muddar! Ska precis börja sticka dem, men det är en sak i mönstret jag inte förstår: Vad betyder "msl"? Snälla, om någon ville ge mig en liten förklaring? Tusen tack för mönstret (:

Fargeheimen sa...

Nydelege pulsvarmere.
Dei skal eg strikke til meg sjølv og min søster.
Tusen takk for at du deler mønster. :)

Catla sa...

Stort tack för mönstret!
Blir så vackert men är snabbstickat
och har precis "räddat" två sista-minuten-julklappar för mej!
Tack igen!

Regina sa...

Is there any chance you could translate this pattern in to English? I have a translator, but it doesn't translate everything.

akbhandy sa...

Åhh, så flotte pulsvarmere. Slike vil jeg lage. Takk for at du deler mønster. :-)

ÅM sa...

Hittade mönstret idag på värmarna! Har redan börjat sticka :) tack för att du delar med dig

Anonym sa...

även jag måste tacka för att du lagt ut mönstret. fick köpa 100% kashmirull och 100% angora för mycket billigt pris, och dessa blir perfekta!

GospelDiva sa...

Tack för mönstret på de här fina :)

Helena sa...

Tack för mönstret. Det är jättefint. Jag har stickat ett par för kyliga dagar på kontoret.
Du kan se dem via länken
http://www.hemmetsjournal.se/Handarbete/Min-sida/Mina-handarbeten/Handarbete/?blog=47579